اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 2173
1391/10/11 - 09:55
همه با هم در برابر سرطان بایستیم

یک متخصص سرطان گفت: عوامل عمده ای چون دخانیات، تغذیه اشتباه، سبک زندگی نامناسب ، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی در ایجاد سرطان تاثیرگذار است اما با کنترل این عوامل 30 تا 40 درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته و در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد توانسته اند از بروز سرطان پیشگیری کنند.

 

دکتر پیام آزاده متخصص سرطان در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: متاسفانه در ایران برنامه جامع کنترل سرطان علی رغم مصوبه مجلس اجرایی نشده و ممیزی سرطان شناسی را بنده به عنوان مجری از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده ام که به چاپ رسیده و میتواند اولین قدم برای آغاز برنامه ریزی در زمینه برنامه جامع کنترل سرطان باشد.

وی افزود: برنامه جامع کنترل سرطان تنها وظیفه یک یا دو ارگان دولتی و اجرایی یا وزارتخانه نیست بلکه یک عزم ملی از فرهنگ سازی تا درمان و تسکین را لازم دارد.  

دکتر آزاده در ادامه خاطر نشان کرد: برای اولین بار در سال 2012 بروز مرگ و میر سرطان در کشورهای پیشرفته کاهش یافت این درحالی است که با سیرصعودی بسیار زیادی در شیوع، بروز و مرگ و میر آن در ایران و دیگر کشورهای درحال توسعه روبه رو هستیم.متاسفانه جامعه ایران به ظاهر مدرنی شده اما شواهد مدرنیته را تمام و کمال ندارد. وی با بیان اینکه عوامل عمده ای چون دخانیات، تغذیه اشتباه، سبک زندگی نامناسب ، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی در ایجاد سرطان تاثیرگذار است افزود: جای امید واری است با کنترل این عوامل 30 تا 40 درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته و در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد توانسته اند از بروز سرطان پیشگیری کنند.

این متخصص سرطان درباره درمان انواع سرطان ها به کمک سلول های بنیادی گفت: درمان سرطان از این طریق عمدتا در مرحله مطالعاتی است. در کشورهای پیشرفته در حد مطالعات بالینی فاز 2 مقالاتی منتشر شده اما هنوز به صورت استاندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی درباره میزان آگاهی مردم نسبت به عوامل سرطان زا گفت: خوشبختانه نسبت به یک دهه گذشته مردم نسبت به سرطان آگاهی بیشتری دارند اما از سویی تابوی سرطان باعث شده مردم از ترس سرطان که اتفاقا قابل پیشگیری، پیش بینی و درمراحل اولیه قابل درمان و حتی در مراحل آخر قابل کنترل است دیرتر به پزشک مراجعه کنند و درمان سخت تر می شود. ولی به طور کلی در یک دهه اخیر اوضاع بهتر شده و مردم زودتر به پزشک مراجعه می کنند.

دکتر آزاده درباره وضعیت درمان در کشور نیز تصریح کرد: نسبت به یک دهه گذشته بهتر شده اما همچنان نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی است.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان درمان گر معتقدم پیشگیری از سرطان با تغییر اندکی در سبک زندگی و مقابله با عوامل خطرزایی که اخیرا نیز رشد زیادی داشته و با یک برنامه ریزی دقیق و صبر و حوصله عملی و علمی طی دو دهه آینده سرطان را به عنوان یک برنامه جامع کنترل کنیم.

پایان مطلب/ 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved